آیا دندانپزشکی بدون ترس و استرس وجود دارد؟

دندانپزشکی بدون ترس و استرس

ترس از دندانپزشکی مسئله ای است که از گذشته تا به امروز درباره آن بسیار صحبت می شود و متخصصین این رشته سعی می کنند با تحقیقات و کسب تجربه های جدید، روش های نوین و مناسب درمانی را ارائه دهند تا علاوه بر ایجاد یک خاطره خوب از نحوه درمان مناسب در دندانپزشکی، به او کمک کنند که مشکلات دهان و دندان بیمار به سرعت برطرف شود.

شاید برایتان جالب باشد بدانید، افرادی وجود دارند که از درد دندانپزشکی رنج می برند ولی حاضر نیستند به دندانپزشک مراجعه کنند و خودسرانه دست به درمان های خانگی زده و سعی می کنند به صورت موقت درد را تسکین دهند. این اقدامات خانگی که بعضا با عواقب ناخوشایندی همراه است بسیار خطرناک بوده و نه تنها جنبه بهبودی کامل در برندارد بلکه باعث می شود پوسیدگی های دندانی پیشرفت کرده و مشکلات شدیدتری را به وجود آورند، که در ادامه نیاز به عمل های پیچیده تر و هزینه های بالاتری دارد.

عمدتا ترس از دندانپزشکی شامل دو بخش است:

بخش اول: استرس از محیط دندانپزشکی

تحقیقات نشان می دهد که بیماران مایل هستند در مکان های تمیز، آرام و صمیمی مراحل درمان خودشان را تکمیل کنند. زیرا استرس از زمانی که بیمار به مطب مراجعه می کند شروع می شود.

بخش دوم: استرس از آمپول و نحوه درمان

در این بخش باید با توجه به مشکلات بیمار با او صحبت شده و پروسه درمان به صورت کامل شرح داده شود. همچنین با بررسی سوابق بیمار از آمپول های بی حسی مناسب استفاده کرد و نکاتی را برای برطرف کردن استرس، حالت تهوع و تپش قلب در حین کار بر روی دندان ها برای بیماران مطرح کرد.

آیا دندانپزشکی بدون ترس و استرس واقعیت دارد؟!!

همانطور که می دانید در گذشته ترس از دندانپزشکی باعث شده بود بیماران تنها در صورتی به دندانپزشک مراجعه کنند که از درد شدید دندان کلافه شده بودند، اما این روزها به لطف متخصصین این رشته و فناوری های موجود، بیماران با ذهنیت بهتری به صورت مستمر به پزشک مراجعه کرده و معاینه می شوند و در صورت نیاز روند درمانی مناسبی را با کمترین درد و استرس آغاز می کنند.

مجری: یکی از مشکلاتی که معمولا مراجعه کنندگان به دندانپزشکی با آن درگیر هستند، موضوع حالت تهوع شدید در مواقعی است که قرار است دهان باز بماند و از ابزارهای دندانپزشکی در درون دهان استفاده شود، بسیاری از بیماران نمی توانند این مورد را تحمل کنند به نظر شما چه باید کرد؟ آیا راه حلی وجود دارد یا اینکه خیر؟

پاسخ: خیلی از افراد وجود دارند که حتی با باز کردن دهان دچار حالت تهوع می شوند برای برطرف کردن این موضوع در قدم اول سعی می کنیم با بیماران صحبت کنیم و پروسه درمان را به صورت کامل برای آنها شرح می دهیم تا استرس و اضطراب کمتری داشته باشند.

در ادامه ناحیه ای که باعث حالت تهوع می شود را به صورت کامل بی حس می کنیم، محل بی حسی در ناحیه انتهای کام و حلق می باشد. توجه داشته باشید که این بی حسی نباید با زبان یا کام برخورد کند و زمانی که بی حسی به صورت کامل انجام شود در عرض 2 تا 3 دقیقه بعد حالت تهوع بیمار از بین می رود و پزشک می تواند فعالیت خود را آغاز کند.

نکاتی که در دندانپزشکی بدون ترس و استرس می تواند به بیماران کمک کند:

• ایجاد یک محیط آرام و صمیمی
  • اخلاق مناسب دندانپزشک
  • توضیح پروسه درمان به بیمار
  • بی حسی کامل ناحیه دندان
  • تجویز دوز پایینی از آرم بخش ها برای بیمارانی که استرس و اضطراب شدیدی دارند.
  • استفاده از هنذفری، گوش کردن به موزیک در حین جراحی برای بیمارانی که با صدا نیز دچار استرس می شوند.
  • استفاده از بی حسی های موضعی (ژل) برای افرادی که به شدت از آمپول ترس دارند و نمی توانند درد آنرا تحمل کنند.

یکی از مهم ترین بخش های بدنی که گیرایی دردش بیشتر است قسمت دهان و دندان است که باید توجه ویژه ای به این بخش داشته باشید.

مجری: برخی از بیماران هستند که هرچقدر آمپول بی حسی به آنها تزریق می شود باز هم درد را حس می کنند، در این مورد چه پیشنهادی دارید؟

پاسخ:در ابتدا و قبل از هر نکته ای پیشنهاد می کنم که افرادی که درد دندان ندارد برای رسیدگی به بهداشت دهان و دندان از دندان هایی شروع کنند که نیاز به بی حسی نداشته باشد و این به خودی خود باعث می شود بار استرس و درد بیمار کمتر شود.

باید ناحیه دندان به صورت کامل و صحیح بی حس شود تا بیمار احساس درد نداشته باشد، افرادی که درد را در حین جراحی احساس کردند ناحیه دندانی آنها بخوبی بی حس نشده است.

مجری: یکی از مواردی که بسیار زیاد مشاهده شده این است که برخی از بیماران بعد از اینکه آمپول بی حسی به آنها تزریق می شود دچار تپش قلب شدید می شوند و دلشان می خواهد که بر این حس غلبه بکنند و راحت تر باشند، این مورد برای تزریق آمپول است؟ یا بخاطر استرس ناشی از دندانپزشک؟

پاسخ: زمانی که فردی وارد دندانپزشکی می شود در وهله اول استرس به سراغ او می آید و ما سعی می کنیم که محیط را به شکلی ایجاد کنیم که استرس بیمار کمتر شود.

اما زمانی که استرس به بیمار وارد می شود از غده فوق کلیه هورمونی ترشح می شود بنام هورمون آدرنال که این هورمون ایجاد تپش قلب می کند. اگر بیمار با درد شدید به ما مراجعه کرده باشد و تپش قلب ناشی از استرس هم داشته باشد باید از آمپول های بی حسی مناسبی در این شرایط استفاده کنیم. ما برای بیمارانی که در این شرایط هستند پیشنهاد نمی کنیم که از آمپول هایی که دارای آدرنالین هستند استفاده کنند زیرا باعث می شود تا استرس و تپش قلب بیمار دوبرابر شود.

مجری: آیا آمپول های بی حسی آلرژیک نیستند؟

پاسخ: آمپول های بی حسی در انواع مختلفی وجود دارد که با توجه به نوع سوابق بیماری قبلی استفاده می شود. برخی از بیماران وجود دارند که ناراحتی های قلبی، فشار خون، دیابت و … دارند و باید با توجه به نوع بیماری از آمپول مناسب استفاده کرد.

مجری: آیا افت فشار هم امکان دارد؟

پاسخ: بله، همانطور که عرض کردم زمانی که آدرنالین ترشح می شود، باعث می شود که بیمار افت فشار نیز داشته باشد و بیمار عرق سرد می کند و بدنش کاملا سرد می شود و امکان دارد در بعضی از مواقع نیز حالت های غش کردن پیش بیاید و برخی از شرایط نیز بر عکس این مورد هستند و فشار بیمار به سرعت بالا می رود.