علت های درد لثه و روش های درمان آن

درد لثه

زمانی که مشکل دندان درد داشته باشید اولین چیزی که احتمالا به ذهنتان می رسد مراجعه به دندان پزشک است، اما موقع درد لثه چه عکس العملی خواهید داشت؟ درد لثه یکی از مشکلات آزار دهنذه ای است که اگر به موقع درمان نشود ممکن است باعث بروز مشکلات جدی و عفونت های خیلی شدید در دهان شما شود.

عوامل ایجاد درد لثه

عوامل زیادی ممکن است باعث آسیب رساندن به لثه های شما شوند، اما همه این آسیب ها و مشکلات باعث درد لثه نمی شوند. گاهی حتی یک دلیل جزئی هم می تواند منجر به آسیب و درد لثه شود.

بیماری لثه چیست؟

اولین علائم بیماری لثه خونریزی، تورم و قرمزی است و معمولا زمانی اتفاق می افتد که دندان هایتان را به خوبی یا به اندازه کافی مسواک نکنید. در این مرحله ممکن است احساس درد نکنید.

اگر سعی نکنید دندان هایتان را بهتر مسواک کنید، وضعیت لثه های شما می تواند بدتر شود. با گذشت زمان لثه ها شروع به دور شدن از دندان ها می کنند و یک فضای خالی بین لثه و دندان ایجاد می شود. تکه های کوچک غذا در این فضاها گیر می کنند و باعث ایجاد عفونت می شوند.

این مسئله می تواند دندان های شما را از بین ببرد یا باعث شود استخوان فک که دندان را نگه داشته دچار آسیب شود، که در نهایت منجر به از دست دادن دندان می شود. در این مرحله ممکن است احساس درد کنید.

زخم یا تاول دهان

تصاویری از زخم یا تاول دهان

این زخم ها یا تاول ها در هر نقطه از دهان از جمله لثه ها ممکن است ظاهر شوند. این ها معمولا به شکل لکه ها و نقطه های قرمز رنگ در دهان ظاهر می شوند اما ممکن است پوشش سفید رنگی هم داشته باشند. هیچ درمان خاصی برای این زخم ها وجود ندارد، اما معمولا در عرض یک یا دو هفته خود به خود از بین می روند. اگر از بین نرفتند لازم است به پزشک یا دندان پزشک مراجعه کنید.

توتون و تنباکو

اگر سیگار می کشید یا از محصولات بدون دود استفاده می کنید مانند جویدن توتون و تنباکو، بیشتر احتمال دارد که به بیماری های لثه دچار شوید.

به این دلیل که توتون و تنباکوی جویدنی معمولا بین لبها و لثه ها قرار می گیرند می توانند آسیب بیشتری به دهان شما وارد کنند. لثه ها از دندان هایتان فاصله می گیرند و زخم های کوچک و بزرگ در داخل دهان و لب ها ایجاد می کند. همچنین احتمال ابتلا به سرطان دهان را در شما افزایش می دهد.

تغییرات هورمونی

در زنان اغلب تغییرات سطح هورمون ها در دوره های مختلف زندگی می تواند بر لثه ها تاثیر بگذارد. در دوران بلوغ، خون بیشتری به لثه ها می رسد و می تواند باعث نرم شدن، تورم و ایجاد درد در لثه ها شود. در دوران قاعدگی هم ممکن است در ناحیه لثه ها کمی احساس درد کنید.

سطح هورمون ها در زنان باردار افزایش می یابد و می تواند لثه ها را تحت تاثیر قرار دهد. اگر در طول زمان بارداری متوجه خونریزی یا آسیب لثه ها شدید با پزشک خود مشورت کنید.

هنگام ورود به دوران یائسگی، سطح هورمون ها تغییر می کند و می تواند منجر به تغییر رنگ لثه ها، خونریزی لثه یا صدمه و آسیب به لثه ها شود.

آبسه دندان

درد لثه

هنگامی ریشه دندان دچارعفونت می شود، یک دمل چرکی یا آبسه در آن ایجاد می شود. این ها همیشه به لثه آسیب نمی رسانند اما در اکثر موارد باعث آسیب لثه می شوند. برخی از آبسه های دندانی به لثه ها سرایت می کنند، اگر لثه های شما صدمه ببینند یا متورم شوند لازم است با دندان پزشک خود مشورت کنید و در صورت لزوم از درمان کانال ریشه استفاده کنید.

سرطان دهان

سرطان دهان می تواند از زبان، زبان کوچک، لوزه ها یا لثه ها شروع شود. تشخیص سرطان دهان سخت نیست و به راحتی قابل تشخیص است، این بیماری معمولا به صورت زخم هایی در دهان شما ظاهر می شود که هیچوقت بهبود پیدا نمی کنند و از بین نمی روند.

این زخم ها در ابتدا ممکن است دردناک نباشند، اما از آنها چشم پوشی نکنید. در صورتی که هرگونه زخم در دهان یا لثه های شما در طول چند هفته بهبودی نداشته باشد، حتما باید به دندانپزشک مراجعه کنید.

نحوه درمان درد لثه

درد لثه

دلایل زیادی ممکن است باعث زخم یا درد لثه شوند اما همه آنها احتیاج به مراجعه به دندان پزشک ندارند.

• گاهی اوقات زخم یا درد لثه ها نشانه بد مسواک زدن یا محکم کشیده شدن مسواک روی لثه ها است.
  • گاهی اوقات درد لثه ممکن است به خاطر ارتودونسی یا استفاده از دندان های مصنوعی باشد.
  • اگر زن هستید، تغییرات هورمونی مربوط به دوران بلوغ، بارداری، قاعدگی یا یائسگی می تواند منجر به درد لثه شود.

نحوه برطرف کردن زخم لثه

این روش های خانگی برای درمان درد لثه را امتحان کنید:

• دهان خود را با آب نمک ولرم خوب شستشو دهید.
  • فقط با استفاده از مسواک نرم دندان های خود را مسواک کنید.
  • از داروهای ضد درد مانند استامینوفن (تیلنول) استفاده کنید.

شما دیگر محصولات ضد درد برای درمان زخم های لثه را در داروخانه ها پیدا خواهید کرد. این محصولات شامل:

• دهانشویه حاوی هیدروژن پراکسید
  • ژل هایی که به صورت مستقیم روی زخم های لثه اعمال می شوند.

اگر لثه های شما آسیب دیده اند و دانه های سفید رنگ روی زبان یا داخل لب های شما ظاهر شده است، احتمالا دچار یک نوع عفونت به نام برفک دهان شده اید. این یک نوع عفونت مخمری است. خوردن ماست پروبیوتیک می تواند کمک کننده باشد، اما مراجعه به پزشک یا دندان پزشک ضروری است.

اگر دچار درد لثه شده اید و زخم های سفید رنگ با حاشیه های قرمز در دهان شما ظاهر شده است ممکن است دچار تاول دهانی شده باشید. این زخم ها مسری نیستند و معمولا بین 1 تا 3 هفته بهبود پیدا می کنند. زخم های بزرگتر که بیش از نیم اینچ باشند باید توسط پزشک درمان شوند.

برای درمان درد لثه از خوردن غذاهای تند، شور و اسیدی جلوگیری کنید و درمان های خانگی بالا را انجام دهید.

درمان درد لثه با مراجعه به دندان پزشک

درد لثه

اگر لثه ها بیش از یک هفته درد و خونریزی داشته باشند، به دندان پزشک خود مراجعه کنید. لثه های قرمز و متورمی که به راحتی خونریزی می کنند می توانند از علائم بیماری آماس لثه باشند.  شما می توانید با مسواک زدن مرتب و استفاده از نخ دندان و تمیز کردن عمقی دندان ها دوباره لثه های خود را به وضعیت طبیعی برگردانید.

بیماری آماس لثه اگر درمان نشود ممکن است به یک مشکل جدی تر به نام پریودنتیت تبدیل شود که می تواند منجر به ایجاد جوش های چرکین به نام آبسه شود. همچنین می تواند منجر به از بین رفتن دندان ها شود.

بیماری های لثه با بیماری قلب رابطه مستقیم دارند، بنابر این مراقبت از دندان ها و لثه ها امر مهمی به حساب می آید.

در صورت درد لثه برای طولانی مدت یا مشاهده علائم زیر به دندان پزشک خود مراجعه کنید:

• خونریزی لثه
  • قرمزی و تورم لثه
  • فاصله گرفتن لثه ها از دندان ها
  • دندان های مصنوعی که دیگر مناسب و فیت نیستند
  • درد هنگام جویدن غذا
  • دندان های لق
  • دندان های حساس به گرما یا سرما

انجمن دندانپزشکی آمریکا توصیه می کند: برای حفظ لثه های سالم و جلوگیری از بیماری لثه، دندان هایتان را دو بار در روز مسواک بزنید و یک بار در روز از نخ دندان استفاده کنید.

دکتر افشین میرزایی در کلینیک دندان پزشکی نوین که یکی از مجهزترین کلینیک های دندانپزشکی در ایران می باشد، کار جراحی و درمان درد لثه را با آخرین فناوری های روز دنیا و با کیفیت ترین مواد انجام می دهد. همچنین جلسه مشاوره دکتر میرزایی به صورت رایگان است که برای بهره مندی از این مزیت می توانید فرم ویزیت رایگان را پر کنید.

درد لثه در کودکان

معمولا درد لثه در کودکان هنگام رشد دندان ها بیشتر است. در این دوران برخی از اطفال نسبت به زمان‌ های قبل بیشتر احساس بی ‌قراری می ‌کنند که این علائم به دلیل تورم و درد لثه‌ های آن ها می ‌باشد که بعد از شکافته شدن پوست لثه و با ظاهر شدن دندان از بین می ‌رود. آب دهان برخی از آنان افزایش پیدا می‌ کند که حتی ممکن است حساسیت‌ هایی را اطراف دهان آنها ایجاد کند که این علائم به صورت خفیف، بهبود می یابند ولی اگر شدید بودند باید پزشک اطفال مراجعه شود.

علاوه بر این ها اکثر مشکلاتی که در بالا ذکر شد برای کودکان خصوصا سنین بالاتر ممکن است بوجود بیاید.

اگر کودک شما دچار آماس و التهاب لثه شده باشد، می توان از طریق پاک کردن حرفه ای دندان ها و ایجاد یک برنامه بهداشت دهان و دندان خوب، التهاب لثه های او را برطرف کرد. اما درمان بیماری لثه برای بچه ها ممکن است ضروری باشد اگر وضعیت بدتر شود، درمان می تواند شامل تمیز کردن عمیق، شستشوی دهان، آنتی بیوتیک ها یا داروهای دیگر باشد. در مراحل پیشرفته ترممکن است احتیاج به انجام عمل جراحی باشد.

One thought on “علت های درد لثه و روش های درمان آن

1. Pingback: روش های خانگی فوری برای درمان درد دندان | دکتر افشین میرزایی